torsdag 6. september 2012

Hype

Det var sommer, og jeg satt på hytta og surfet på mobilen da jeg så den første gang. Jeg lette etter et enkelt prosjekt å kickstarte høsten med, og Skappelgenseren virket perfekt. Man kan ikke be om så mye mer enn enn stor, deilig genser som attpåtil er rask og pinlig enkel å strikke. Den eneste haken var at så mange strikket den.

Misforstå meg rett, jeg synes det er flott at folk strikker, men å gi seg i kast med en genser som etter internett å dømme snart kunne sees på annenhver tenåringsjente (og skrekk og gru  - en haug med tenåringsmødre!), var ikke veldig fristende. En stor del av gleden med å strikke er jo at man skaper noe unikt, et plagg det finnes få eller ingen like av. Her ble det liksom som å strikke noe man nesten like godt kunne ha kjøpt i en kjedebutikk. Skulle jeg bruke både tid og penger på et plagg "alle andre" gikk rundt i? Skeptisk... 


Drops Alpaca Boucle
Valget falt da en venninne også oppdaget genseren. Marthe hadde ikke strikket noe særlig før, men var gira på å klare en Skappel. Hun spurte pent om jeg kunne lære bort et par triks, og da var jeg solgt. Skappel skulle det bli!
I garnbutikken fantes det Iris i massevis, men å betale nærmere 70 kr nøstet? Nei takk. Marthe ville ha bomullsgarn og endte til slutt med en utrolig kul grønnfarge, mens jeg safet med lys grå alpakka.
Drops Baby Alpaca Silk

Jeg har strikket med en tråd Alpaca Boucle i fargen 5110 Lys Grå og en tråd Baby Alpaca Silk i fargen 0100 Natur. Takk til Marthe som utfordret meg til å gå litt utenfor komfortsonen og velge et grått og et hvitt garn! Jeg er veldig fornøyd med fargevalget! Genseren er strikket på pinne 6,5 og jeg har laget litt smalere armer, ellers har jeg fulgt oppskriften til Maria Skappel temmelig nøyaktig. Det gikk med seks nøster Baby Alpaca og syv nøster Boucle til en middels stor genser. 
 
Resultatet. Skulle ønske jeg hadde strikket noen cm lengre forstykke, men jeg regner med genseren vil strekke seg litt i bruk. Genseren er i alle fall utrolig myk og god!
Skappelgenseren må være noe av det enkleste man kan strikke, jeg er helt sikker på at ALLE kan klare den. Likevel er det noen feller å gå i. Her er mine tips for å unngå å rive seg altfor mye i håret:
 
1) Velg riktig garn
Bruker man garnet som er gitt i oppskriften, blir genseren fort dyr( dessuten er det utsolgt de fleste steder). Er du ny i strikkegamet eller av andre grunner ikke har en tusenlapp å bruke på en enkel genser, finnes det alternativer. Ta deg en tur i strikkebutikken og hør hva de anbefaler. Ganske sikkert har de strikket noen prøvelapper du kan se på. Garn finnes i alle prisklasser og du finner garantert noe både du og lommeboka blir fornøyde med.
Fall bare ikke for fristelsen å kjøpe tungt og kløende billiggarn. Samme hvor fin genseren blir, kan jeg love at du aldri kommer til å bruke den hvis den veier fire kilo og kløøøøøøøør.

 
 
2) Lær deg å strikke
Endte skjerfet du strikket på barneskolen opp med å se ut som noe helt annet? Har du ikke strikket siden? Da er det på tide å friske opp strikkekunnskapene! Sannsynligheten for at det skal gå bra er mye større nå som du har blitt noen år eldre og ikke har en Turid, Britt eller Arnhild pesende i nakken. Instruksjonsvideoene til Garnstudio er lettere å forstå enn håndarbeidsfrøkner med bart og hvitløksånde.
 
3) Strikk sammen
Det er mye mer gøy å strikke dersom man er flere. Kanskje er det på tide å gjeninnføre symøtet? Det er fullt mulig å snakke og drikke god vin brus mens man strikker! Dessuten er det jo veldig kjekt å ha noen å spørre om man står litt fast.

 
4) Ha en plan
Hvis du gjør endringer i mønsteret, skriv dem opp. Det er veldig kjedelig å finne ut at du la opp 34 masker på den ene armen og 30 på den andre.. Å rekke opp dobbelt garn = BLÆH.
Når delene er ferdigstrikket er det tid for å sy sammen. Jeg liker absolutt ikke å sy, men en genser i fire deler er jo ingen brukbar genser. Jeg vurderte å sy sammen på maskin, men endte opp med håndsøm i samme garn jeg strikket genseren i. Brukte tungesting, det fungerte flott. Bruk nåler til å feste delene likt sammen før du begynner, hvis ikke kan det bli veldig skjevt. Been there, done that.




 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar