onsdag 22. august 2012

Mariusmania


Norske strikkemønstre har de siste årene vært i vinden som aldri før. Da jeg tok fram, eller rettere sagt kjøpte strikkepinner for første gang for to år siden, var det fordi jeg synes Space Invader luene til Arne og Carlos var så kule.


Begynnelsen
Det tok imidlertid ikke lang tid før nasjonalromantikeren i meg syntes luene ble i hippeste laget og jeg gikk over til det virkelig tradisjonelle - Mariusmønsteret. Jeg begynte med en genser i blått, hvitt og rødt, og siden ballet det på seg.


Min aller første genser. Marius med rund sal fra Sandnes sitt hefte.


Ingen jeg kjente strikket, og for en novise som bare kunne legge opp, strikke rett og vrang og felle av, ble det mye "learning by doing". Heldigvis fant jeg siden til Garnstudio , og der var det hjelp å hente! Sakte men sikkert lærte jeg det jeg trengte for å strikke genser. Overraskende nok ble resultatet veldig OK, og genseren har jeg brukt mye!
 
Den blå Mariusen strikket jeg i Smart fra Sandesgarn. Det er et virkelig fint gensergarn, men jeg synes det klør litt hvis man har det rett på huden. Det nærmet seg sommer da jeg var ferdig med den blå, og jeg ønsket meg en genser jeg kunne slenge over singleter og sommertopper. På den neste Mariusen falt derfor valget på Alpakkagarn.
 
 

 
 
 
 
Alpakka må være det deiligste garnet som finnes, det er jo så utrolig mykt og fint! Ingen problem å ha rett på huden, og det liker jeg! Av en eller annen grunn syntes jeg det var vanskeligere å strikke med enn Smartgarnet, så denne genseren har noen skjønnehetsfeil her og der hvor jeg ikke har strammet skikkelig. Men feil synes vel gjerne best for de som vet om dem, og jeg er så fornøyd med fargevalget på denne at den uansett er en favoritt.
 
Etter to gensere på rappen var jeg litt lei av store prosjekter, men ikke av Mariusmønsteret. Restegarnet fikk derfor gleden av å bli tilbehør.
 
 
Pannebånd
 
Mobilveske
 
Lue
 
 
 
 
 






 






3 kommentarer:

  1. Du er så flink!! :-)
    Jeg har alltid vært glad i å drive med hendene. Både hekling, strikk og søm.
    Men jeg har aldri strikket noen store prosjekter.
    Nå har jeg laget to skappelgensere, og har bestilt garn til denne Marius gensern.
    Har angst for settpinner, det har jeg aldri brukt før. Er det vanskelig??

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Så moro at du skal strikke Mariusgenser! Tror ikke du skal bekymre seg for mye for det med settpinner, det er ikke så vanskelig som det kanskje ser ut til. Det er stort sett bare å strikke som på vanlig rundpinne. Det eneste jeg passer på er å stramme litt der hvor det går fra pinne til pinne. Jeg strikker ganske løst, så om jeg ikke gjør det kan overgangen bli litt synlig.
      Lykke til med Mariusen!:)

      (Kjente igjen bildet ditt fra Instagram.. Må bare få si at jeg ELSKER blåfargen på den nyeste Skappelen din!)

      Slett
  2. Den tid den sorg, når det gjelder settpinnene! He he! :-)

    Ja, den blåfargen er kjempe fin!! Jeg er veldig fornøyd med den.
    Den er finere i virkligheten også. Masse spill i garnet.
    Har kodene om du vil ha! :)

    SvarSlett